Sirkulær økonomi skaper nye muligheter

SIRKULÆR ØKONOMI SKAPER NYE MULIGHETER: Dette innlegget var først på trykk i  Dagens Næringsliv, 2. juni 2018.

Det har vært mye snakk og lite handling knyttet til sirkulær økonomi. Her er tre konkrete råd til hvordan norske virksomheter kan skape sirkulær verdi.

Det er en ting jeg mener norske næringslivstopper har gått glipp av. Den sirkulære økonomien vil bli like viktig for bedrifters overlevelsesevne som miljøets. Det årlige potensialet i denne fremvoksende økonomien er i Europa alene estimert til 17,8 billioner norske kroner innen 2030. For å forbli konkurransedyktige må norske virksomheter være på den sirkulære ballen nå.

Den sirkulære økonomien er ikke en utopi. I skrivende stund jobber jeg og mine forskerkollegaer sammen med over 20 bedrifter i Norden. Bedriftene får hjelp via forskningsprosjektet CIRCit* til å kartlegge potensiale og konkurranseevne knyttet til sirkulær økonomi. CIRCit-prosjektet er i en tidlig fase men indikerer allerede tre suksessfaktorer:

Faktor#1: Tingenes tilstand med IoT

En av de viktigste faktorene som legger grunnlaget for hele vekstpotensialet i den sirkulære økonomien er Internet of Things og Big Data. For eksempel ved bruk av sensorer og maskinlæring kan man blant annet forutse når produkter trenger service og vedlikehold, og tilpasse dette i forhold til ulike behov og bruksmønstre. Et eksempel er Cat Connect, som overvåker lokasjon, energibruk og tilstand til anleggsmaskiner for optimal bruk, utnyttelse og sikkerhet.

Les også: Norge må feile seg fremover

Faktor#2: Nye forretningsmodeller

En tydelig trend er å gå fra å selge produkter, til å levere produkter som tjenester. Den sirkulære tankegangen utfordrer med det dagens forretningsmodeller. Gjennom tilhørende tilleggstjenester som reparasjon og service kan selskaper oppleve økt verdiskapning samtidig som det gir gunstige miljøkonsekvenser. Eksempler her er Husqvarna sin Battery Box, som tilbyr enkel utleie av hagemaskiner der du kun betaler for bruk. Et annet eksempel er Jenny Skavlans suksess med å sy om gamle klær.

Les også: Test din app

Faktor#3: Design for gjenbruk og resirkulering

Produkter bør designes med høyest mulig kvalitet og med intensjon om at de skal gjenbrukes og resirkuleres. Økt kvalitet øker også produktets levetid. Dermed vil reparasjon lønne seg og den generelle kundetilfredsheten øker. Et godt eksempel er Fairphone, en modulær telefon designet for enkel reparasjon, oppgradering og resirkulering. Fairphone består av separate, avtagbare deler og forbrukeren kan selv bytte batteri, kamera, skjerm o.l.

Samtlige av faktorene viser at virksomheter bør ta ansvar for en større del av verdikjeden og at dette kan være lønnsomt. Ved å sikre at nye innovative løsninger inngår i helheten vil man samtidig som man legger til rette for økonomisk vekst forhindre uønskede konsekvenser lenger ned i verdikjeden.

I likhet med digitalisering er endringstakten i den sirkulære økonomien høy. Nye aktører vil innta markedet der eksisterende ikke omstiller seg. Hvis vi vil beholde og forbedre vår internasjonale markedsposisjon er det viktig at vi handler nå. Sirkulær økonomi bør stå sterkere på agendaen for både markedsledere og politikere.

SIRKULÆR ØKONOMI SKAPER NYE MULIGHETER: Dette innlegget var først på trykk i  Dagens Næringsliv, 2. juni 2018.

Eivind jobber som infrastrukturkonsulent og faggruppeleder for DevOps. I tillegg er han PhD-kandidat ved NTNU og forsker på hvordan tingenes internett og kunstig intelligens kan muliggjøre en mer bærekraftig og sirkulær økonomi.

En kommentar om “Sirkulær økonomi skaper nye muligheter

Legg inn en kommentar