Test din app

Alle, fra butikken nedi gata til TV-kanalene, satser på interaksjon via mobile applikasjoner for å knytte sitt publikum nærmere til seg. Ofte uten å teste at disse løsningene tåler trykket de utsettes for. Her er hvorfor du bør teste din app før lansering.

Lost in Time - Play Store omtalerLørdag 25. mars 2017 hadde Lost in Time premiere. Dette skulle være TVNorges store satsning på interaktiv tv-titting. Kort tid etter sendestart sluttet den mobile appen å fungere. Dette resulterte i en klagestorm fra de mange sofabrukerne. Det er liten tvil om at dette skyldes manglende testing. Etter flere forsøk og frustrerte brukere ble hele satsingen skrinlagt.

Vi har testet og testet og testet. Men det er ikke mulig å teste for det trøkket som blir.

Dette sa mediesjef Hanne McBride i Discovery Norway (eier av TVNorge) til Dagbladet dagen etter premieren. En uke etter ble programmet tatt av.

Flere har prøvd, men feilet

Da NRK den 13. januar 2018 hadde premiere på Alle for 1, hadde de også laget en app slik at publikum kunne delta i programmet hjemmefra. Selv om dette var en relativt enkel app, hadde også denne sine utfordringer.

En halvtime ut i programmet fungerte ikke lenger brukerregistrering. Visningen av seer-stemmene var ustabil. Flere fikk ikke stemt innen tidsfristen. Dette bærer kommentarene og karakteristikkene i App Store ett tydelig preg av.

Om NRK hadde ytelsestestet appen er ukjent, men begge disse eksemplene viser behovet for å simulere store brukermengder før man slipper en mobil app eller nettjeneste tiltenkt større brukergrupper.

Hvorfor testes det ikke?

Ytelsestesting blir ofte utelatt av en eller flere årsaker:

  • Ytelsestesting er ikke en del av budsjettet.
  • Ytelsestesting blir rett og slett glemt.
  • Prosjektet sklir ut på tid og testing blir nedprioritert for å nå deadline.
  • Kostnadskutt. Ytelsestest i denne skalaen er dyrt. Samtidig er det sjelden kompetanse og forståelse av verdien for denne type testing og risikoen ved at den utelates.

Appens ytelse bør testes før lansering og regelmessig etter dette. En Undersøkelse fra AppDynamics i 2014 viser at 86 prosent av oss sletter apper etter første gangs bruk fordi den var treg eller ikke fungerte slik man ønsket. I følge Google har du ett sekund på å gi brukerne innhold på skjermen før tjenesten din oppfattes som treg. I praksis betyr det at du må levere til alle dine brukere innen sekundet er omme. Og, du får bare ett forsøk på å lykkes.

Ytelse som en tjeneste

Hva skjer når flere hundre tusen brukere prøver å logge seg på tjenesten din samtidig etter ett nyhetsinnslag på Dagsrevyen eller en reklamefilm under VM på ski?

Det er flere gode eksempler der verdien av å teste for den såkalte «Dagsrevy-effekten» er fremtredende. Altså, når et nyhetsinnslag engasjerer folk til å søke mer informasjon umiddelbart. Basert på disse erfaringene ser vi at arbeidsmetoder som kombinerer både måling og håndtering av ytelse, tilgjengelighet og kvalitet på applikasjoner og IT-tjenester har stor verdi. I kombinasjon av gode arbeidsverktøy, selvfølgelig.

I Norge har vi hatt svært gode erfaringer med ytelsestesting. For eksempel ble appen Æ, for REMA1000, testet for en halv million brukere. Dette er betraktelig mer enn TVNorges satsning Lost in Time hadde. Vi overvåket samtidig alt fra selve appen til applikasjonsserveren, databaser og integrasjonspunkter med en såkalt Application Performance Management (APM) løsning. Kombinert med kompetanse og erfaring blir «Ytelse som en tjeneste» et trygt startpunkt før lansering av en applikasjon.

Hva er en ytelsestest?

En ytelsestest kan raskt defineres og utføres; utfordringen er å tolke resultatene på en god og måte. Ofte er det vanskelig å være sikker på hva resultatene egentlig betyr. Reflekterer de virkeligheten, eller ikke?

For å utføre vellykkede ytelsestester er man avhengig av god kunnskap og en strukturert tilnærming, i tillegg til gode verktøy. Vi har sett at dette er komplisert og krever en del prøving og feiling. Derfor har Sopra Steria satt sammen ytelsestesting som en tjeneste ved å kombinere testverktøy, overvåkningsverktøy og kunnskap, slik at du slipper å gå opp løypa på nytt og heller kan nyte godt av vår erfaring og kompetanse.

Hva får du ut av det?

Vi kan analysere nøyaktig årsak til ytelsesproblemer og rapportere feil tilbake til utvikling. Dette minimerer utviklernes tid brukt på å gjenskape feil, og gjør det enklere å ta høyde for ytelsesutfordringer før de treffer sluttbrukeren.

Leveransen blir ikke lenger bare en ytelsestest som gir deg ett teoretisk grunnlag for å si om appen tåler mange brukere. Vi undersøker og kan gi faktiske målinger på hva som skjer med hele løsningen når den utsettes for trykk samt gi forbedringsforslag til hvor utviklere og arkitektur kan utbedre applikasjonen.

Ytelse som en tjeneste

Vi måler nøyaktig antall brukere og hva de opplever av ytelse og tilgjengelighet. Til slutt lages det en kunnskapsbank basert på testingen og målingene over faktorer som kan medføre utfordringer og hvor, samt hvordan man raskt vil kunne identifisere disse før appen lanseres.

Ytelsestest kan være det som skiller mellom katastrofe og suksess for din neste app eller tjeneste! Har du råd til å la være?

Gaute er ansatt i Sopra Steria som senior løsningsarkitekt og faggruppeleder innen det vi kaller Application Intelligence & Monitoring. Han har over 18 års erfaring og har jobbet i Sopra Steria siden 2011.

En kommentar om “Test din app

Legg inn en kommentar