Tommel opp for Webdagene 2014

Det er en sømløs og koselig opplevelse å være deltaker på Webdagene. Som forventet var konferansen godt gjennomført med jevnt over høy kvalitet på alle de faglige foredragsholderne fra Norge og utlandet.

webdag2Selv det å lade mobilen var en beriket opplevelse på Webdagene. Foto: Flickr @webdagene

Brad Frost, Brian Suda, Amber Case og Ana Andjelic tok turen til Webdagene i år. Det gjorde en hel gjeng fra Steria også.

webdag3

Noen av sterianerene på Webdagene. Foto: Flickr @webdagene

Flere av de siste UX-konferansene jeg har vært på har rundet av med en inspirerende tale – eller en moralsk pekefinger – alt ettersom om glasset ditt er halvfullt eller halvtomt. Eksempelvis Mike Monteiro sin tale på UXLX som vi også besøkte i år. Han snakket om et konkret eksempel på hvordan enkeltindivider kan rammes av uansvarlig design. Eksempelet var en jente som fikk ødelagt familieforhold på grunn av facebookinnhold som ble delt på grunn av at hun ikke forsto godt nok hvordan sikkerhetsinnstillingene fungerte.

Hvordan skal vi redde verden med design?

Vi må bruke våre designferdigheter til gode gjerninger. Hvordan redder vi www med design? Etter Webdagene sitter jeg igjen med et inntrykk av at det ligger noen hint i bruken av åpne data, å dele hva vi kan og visualisere data med smart design slik at de blir mer tilgjengelige.

  • Åpne data som standard
  • Bruke data til å forutsi fremtiden
  • Visualisering av data for å gjøre dem mer tilgjengelige

Brad Frost snakket om å dele det du kan, og han delte også hvordan de delte designprosessen sin. President Obama sier at  åpenhet vil styrke demokratiet og promotere effektivitet. Christian Printzell Halvorsen, leder for Finn.no, snakket om hvordan de bruker data de har samlet inn via SPID til å forstå brukerne bedre. Slik kan de skreddersy tjenestene bedre. Samtidig bruker de data om deg til å selge reklameprodukter. Torry Pedersen fra VG sier vi må løse dette med privacy, og ikke misbruke alt det vi har der ute. Bruken av big data fører til en økende grad av bekymring innenfor personvern og sikkerhet.

Even Westvang fra Bengler snakket om hvor absurd lite gjenbruk og åpenhet han fant i det offentlige Norge når resten av verden løper så fort de kan for å tilgjengeliggjøre åpne APIer.

Amber Case, direktør i Esri snakket om hvordan vi kan forstå verden bedre med data. Hun jobber med å bygge GIS-verktøy. GIS er et geografisk informasjonssystem som lar oss visualisere, analysere, tolke data og forstå sammenhenger, mønster og trender ved å visualisere ulike type lag av data på kart.

Oppsummert må vi dele det vi kan, samt bruke og visualisere data for en bedre www. Samtidig må vi passe på at vi verner om enkeltmenneskene i prosessen. Når websider og IT-systemer blir for smarte, kan det ha store følger for enkeltindivider hvis vi ikke passer på.

Hva var ditt favorittøyeblikk på Webdagene? Del gjerne din opplevelse i kommentarfeltet nedenfor.

webdag1

7 kommentarer om “Tommel opp for Webdagene 2014”

  1. Jeg må si jeg ble veldig rørt av Petter Gullis foredrag. Han steppet inn på kort varsel og hadde en veldig fin presentasjon av hvordan reklame kan berøre og gi deg en helt ny opplevelse.
    Det at han kom med så mange eksempler gjorde det til mer enn bare svada. Og når han var ferdig etter 40 min så satt jeg med tårer i øynene. 🙂

    I det store og hele var Webdagene en helt utrolig opplevelse. Man slapp å stresse siden alle fulgte samme løp, gode pauser og utrolig flotte foredragsholdere!

  2. På Webdagene 2014 var det mange fine «Hei, er du her også!»- øyeblikk. Satte pris på å treffe gamle og nye kjente fra fagmiljøet. Synes foredraget «Ta det vann over hodet» med Ida og Ida var engasjerende og bra!

  3. Jeg ble også rørt av et av eksemplene som vant pris i Cannes festivalen for kreativitet: Samsung S-Drive appen som bidrar med å redusere antall ulykker på veiene.

  4. Det var en bra lineup på årets Webdagene. Jeg snakket med en del mennesker som kanskje synes det ble litt mye «meta», og at det skortet litt på konkrete tips til hvordan man kunne gjøre sine egne produkter bedre. Det skal mye til å få så mange foredragsholdere til å treffe blink hos alle deltakere med så mange temaer. Selv synes jeg (nesten) alt var innenfor, og spesielt Amber Case og hennes bruk av data for å forutsi fremtiden.
    Jeg forlot i alle fall webdagene med mange nye idéer jeg kan bruke fremover.

  5. Jeg syns foredraget til Anders Waage Nielsen fra Netlife om digital oppvarming var inspirerende. Vi bør ikke bare tenke på å redde www, vi kan også være med på å redde verden! Viktig at vi tar med miljøperspektivet når vi utvikler løsninger!

  6. Webdagene har løftet seg mange hakk siden jeg var der for noen år siden. Nå var vi over 800 påmeldte, hvor veldig mange var fra kundesiden. Det er veldig bra. Kvaliteten på foredragene har også løftet seg og webdagene fremstår nå som mer profesjonelle enn før. I år deltok jeg på workshopen «Conversion rate optimisation for ecommerce» med Mo Syed fra Amplience i London.Det var veldig fint å høre «Design» snakke økonomi. Å øke konverteringsraten sett fra et designperspektiv med en økonomisk retorikk er forfriskende, for meg i alle fall. Vi trenger også at forretningutviklere forstår designperspektivene med tanke på hvordan øke konverteringsrater innenfor sine bransjer/ fagområder. Tommel opp for denne workshopen.

Legg igjen en kommentar