Vet du om din app er treg?

Alle skal lage en mobil-app for tiden. App’er er in og kan både være tidsbesparende og et effektivt markedsmiddel. Men er app’en din treg, så kan det få fullstendig motsatt effekt.

omtale_appVi har alle sett dem, dårlige omtaler i App Store. Det hjelper ikke hvor nyttig app’en din er, eller hvor pent grensesnitt du har laget, om app’en kræsjer eller er treg, så får du det glatte lag av ytringskåte brukere.

Har du en app som du tar betalt for risikerer du at brukerne krever pengene tilbake, og lever du av reklame risikerer du at ingen ser den.

…om brukerne installerer app’en i det hele tatt da.

Hvem blir for eksempel fristet til å installere en app med omtaler som dette?

Den kritiske oppstarten

Hvor mange app’er har du sluttet å bruke fordi de var for trege å starte?

Oppstart av app’en er uten tvil den mest kritiske fasen. Den består av tre steg:

Første skjermbilde -> Brukbar -> Fullt funksjonell

På en webside kan sluttbrukerne akseptere å vente et par sekunder før noe skjer, men på en mobil app er brukerne nådeløse. App’en må svare med en gang! Derfor er det viktig å ha et skjermbilde som kommer med en gang applikasjonen starter.

Deretter bør brukerne kunne begynne å peke seg rundt i applikasjonen så fort som mulig, så det er viktig å prioritere oppstartsrekkefølgen i app’en din om du ser at det er mye som må lastes inn.

Batterityven

Mobiltelefonene blir smartere og raskere for hvert år, men batterikapasiteten har ikke endret seg nevneverdig de siste årene. Produsentene øker stadig batteristørrelsen, men fordi vi bruker mobiltelefonene til stadig mer ting, gjerne flere ting samtidig, så blir ikke brukstiden mellom lading lenger, heller kortere.

Hovedsakelig er det tre strømtyver på mobiltelefonen din:

  • Skjermen
  • Prosessoren
  • Kommunikasjon (nettverk)

Skjermen er det lite du får gjort noe med, så fokuset må være på å redusere prosessering og nettverkskommunikasjon. Bruker din app unødvendig mye prosesseringskraft eller nettverkskall, så kan det tømme batteriet til brukeren iløpet av få timer.

Hvordan kan du måle dette?

Det finnes idag gode verktøy som du kan bruke for å måle hvordan dine brukere har det og hvordan app’en din oppfører seg der ute i den store verden. Jeg har her tatt for meg noen enkle eksempler fra de to markedsledende verktøyene, Dynatrace og AppDynamics.

Begge løsningene fungerer konseptmessig likt, du instrumenterer din Android eller iOS app (desverre har ingen støtte for Windows Phone ennå), og publiserer app’en ut til brukerne. Hver mobile enhet rapporterer så ytelsesdata tilbake til deg.

Hva disse verktøyene gir deg, er i hovedsak:

  • Kræsj og feilrapporter
  • Enhetsytelse (prosessor-, minneforbruk o.l.)
  • Applikasjons- og transaksjonsresponstid
  • Nettverk og server responstid
  • Demografiske data (OS, enhetsmodell, nettverkstype, o.l.)

Her er ett eksempel fra Dynatrace der vi kan se hvor bra ytelse vår app har hatt den siste uka. Vi har definert fire transaksjoner vi måler responstiden på, og kan sammenligne responstider:

Mobile_APM_2

Her er ett annet eksempel, denne gangen fra AppDynamics, der vi ser på hvor ofte har app’en vår kræsjet, og da på hvilke typer enheter og med hva slags nettverksforbindelse:

Mobile_APM

Administrasjon og overvåkning av ytelse på mobile applikasjoner er ganske annerledes fra tradisjonelle PC-applikasjoner og webapplikasjoner. Her er det flere terskelverdier og faktorer som må vektlegges, som strømforbruk ved prosessering og hvor ofte app’en kommuniserer over nettverket.

Samtidig må man ta hensyn til at brukerne forventer enda bedre ytelse fra en mobil app enn på den tradisjonelle PC’en, eller via nettleseren.

Vi kan hjelpe deg

Nevnte verktøy og erfarne konsulenter fra Steria kan hjelpe deg med å levere god ytelse fra første stund til dine brukere, og er applikasjonen din en kommersiell applikasjon kan vi hjelpe deg med å forhindre at du får dårlige omtaler i App Store.

…og selvfølgelig kan vi bruke de samme verktøyene til å analysere hva som skjer i datasenteret ditt! Ta kontakt med meg, så snakker vi mer om det.

Gaute er ansatt i Sopra Steria som senior løsningsarkitekt og faggruppeleder innen det vi kaller Application Intelligence & Monitoring. Han har over 18 års erfaring og har jobbet i Sopra Steria siden 2011.

Legg inn en kommentar