Hvorfor driver vi med IT egentlig?

Vi som jobber innenfor IT bør ha to mål med alt vi gjør: forenkle og forbedre hverdagen for samfunnet. Idet vi glemmer dét, er alt vi gjør bortkastet.

Det finnes i hovedsak to forskjellige IT-konsulenter. De som utvikler nye ting, systemutviklere, UX-designere og lignende. De jobber i hovedsak med «forenkling av hverdagen».

Så har du de som driver med infrastruktur og ITSM. De ser på ferdig utviklede systemer og prøver å sette dem sammen for å fungere optimalt. Altså jobber de med forbedring. Få ting til å fungere best mulig.

Forenkling

Hvorfor lager vi nye IT-systemer hele tiden? Hos oss i Steria har vi mange hundre mennesker som hver dag gjør uforståelig datakode om til brukervennlige IT-systemer. Ofte som erstatning for andre IT-systemer. Hvorfor gjør vi det?

Vi gjør det selvfølgelig for at de som skal bruke systemene skal få en enklere hverdag. Vi vil effektivisere hverdagen deres slik at de får gjort det de skal gjøre på en enklere og raskere måte.

Det siste der glemmer vi forresten ofte å definere. Hva er raskt? Mer om det senere…

Forbedring

Det å bygge infrastruktur handler ikke lenger om å skru sammen en server og installere litt software. Det handler om å ta forskjellige byggeklosser og bygge det optimale bygget. Det skal være sikkert, stabilt og gi nok plass til fremtidige utvidelser. Alle de fine systemene systemutviklerne våre lager skal få plass og de skal fungere som tiltenkt, der ute i den virkelige verden.

Men også her glemmer vi ofte å definere og måle «hva er raskt»?

Ytelse, den tapte sønnen

Systemutviklere er opptatt av funksjonalitet. Hvordan stappe mest mulig funksjonalitet inn i en løsning, helst med ett sexy grensesnitt. De som jobber med infrastruktur er ofte opptatt av sikkerhet, enkelt vedlikehold og kontroll til en fornuftig kostnad. Dette er selvfølgelig satt litt på spissen.

Det alle veldig ofte glemmer er ytelsen. Hvor raskt er raskt? Enklere brukergrensesnitt og arbeidsflyt kan gjøre at arbeidet blir raskere, men hvis systemene oppleves som lite responsive kan likevel sluttbrukerne bli frustrerte og klage over at systemene er trege.

Sjelden gjøres det reelle ytelses-tester før man går i produksjon og ytelse ofres lite prioritet. Resultatet er ganske ofte at man ender opp med systemer i produksjon som ikke oppleves av sluttbrukerne som «raske» fordi systemet oppfører seg helt annerledes med 200 brukere enn det gjorde i ett testmiljø med 4-5 brukere.

Hva gjør de fleste når de så har blitt enige om at systemet de har investerte flere ti-talls millioner i, ikke er «raskt»? Jo, de setter en gjeng med mennesker til å se på enkle parametere som CPU og minneforbruk. Man ser på antall pålogginger, Event Viewer og den type informasjon som er lett å hente ut.

Hjelper det? Sjelden…

Det er omtrent som når vi her oppe i Postgirobygget (jeg nekter å kalle det Posthuset) sitter og ser ned på trafikken i Bjørvika. Her oppe i 24-etasje ser det ut som om trafikken flyter sånn tålelig bra. Vi ser ingen åpenbare grunner til at de der nede skal oppleve den som noe annet enn «rask».

Hva vi trenger å gjøre, er å komme oss ned og inn i de enkelte bilene. Hvordan oppleves trafikkavviklingen for sjåføren i den blå Volvoen? Hva skjer egentlig inne i rundkjøringen? Er oppmerkingen i asfalten logisk?

For å få til dette må vi ha sensorer nede på bakken, i bilene og i veibanen.

I IT-verden kaller vi dette Application Performance Management. Denne litt sære faggrupperingen har verktøy, interesse og erfaring med å analysere komplekse IT-systemer for å finne ut om ting virkelig er «raskt». Hvis det ikke er «raskt» finner vi tiltak som kan gjøres for å rette på det.

Vi graver oss ned i logger og skisser, vi stiller ubehagelige og vanskelige spørsmål, vi ber om å få installere prober og sensorer på rare steder. Målet vårt er enkelt: Vi ønsker å forbedre! Vi ønsker å flytte fokuset over på sluttbrukernes hverdag. Hva kan vi gjøre for at brukerne skal oppleve IT-systemene mindre frustrerende? Hva kan vi gjøre for at brukerne skal med hånden på hjertet si; «Vi jobber raskt og effektivt».

Det er derfor vi jobber med IT, vi ønsker å gjøre verden til et mindre frustrerende sted å være 🙂

Gaute er ansatt i Sopra Steria som senior løsningsarkitekt og faggruppeleder innen det vi kaller Application Intelligence & Monitoring. Han har over 18 års erfaring og har jobbet i Sopra Steria siden 2011.

En kommentar om “Hvorfor driver vi med IT egentlig?

Legg inn en kommentar