Ta temperaturen på Citrix-miljøet ditt med Splunk

Det finnes en Citrix App for Splunk. Denne gjør det enkelt å overvåke Citrix infrastruktur med Splunk. Vi har sett nærmere på hva dette kan gi av verdi for en driftsorganisasjon.

Splunk gjør det mulig å søke i innsamlede logger samt sette hendelser i system og visualisering av trender i hendelsene. Når logger samles på ett sted og settes i system er det mye enklere å se mønstre i hvordan applikasjoner og komponenter oppfører seg i den daglige driften.

Splunk for XenDesktop utvider mulighetene til å kartlegge og finne feil i Citrix Virtual Infrastructure basert på loggene som Citrix selv produserer. Dette er ofte mer informativt enn å måle ytelse på Citrix virtuelle servere eller desktops.

Splunk for XenDesktop gjør det mulig for administratorer å enkelt korrelere data over alle komponentene i XenDesktop økosystemet. Det gir en oversikt som kan gi stor verdi når ytelsesproblemer oppstår ved å fort finne ut hvor i Citrix-miljøet problemet er slik at problemet kan løses langt raskere enn ved manuell problemløsning.

En VDA er den individuelle Citrix agenten (Virtual Desktop Agent) som er installert på hver virtuelle klient. Begrepet VDA blir ofte brukt om selve klienten men er egentlig navnet på agenten som er installert på den virtuelle klienten eller desktopen.

Vi har erfart at det kan gi stor verdi å bruke Splunk til å analysere logger på den enkelte VDI.

Der tradisjonell overvåkning av Citrix-miljøer typisk gir en «utenfra og inn» overvåkning, gir Splunk en «innenfra og ut» overvåkning. Dette gjør arbeidet med å kartlegge feil ofte enklere da man har direkte tilgang til hva Citrix mener om seg selv.

Som å overvåke rushtrafikken i byene

Du kan sammenligne det litt med tradisjonell overvåkning av rushtrafikken om morningen. Mens Statens Vegvesen sitter trygt inne på operasjonssentralen og ser på overvåkningskameraer at trafikken generelt sett flyter ganske greit, så kan vi med Splunk se hvordan hver enkelt sjåfør har det inne i bilen. Er det varmt? Går det i rykk og napp? Har han clutch-problemer?

Kombinerer vi den kunnskapen vi da får om hvordan hver enkelt bilist har det med den tradisjonelle overvåkningen fra kameraene over bakken så får vi ett totalt oversiktsbilde og kan gjøre mye bedre prioriteringer og tiltak.

Citrix App for Splunk Enterprise.

Dette skjermbildet viser ett eksempel på type rapport man kan få ut av Splunk. Vi ser forskjellige typer alarmer fra VDI klientene fordelt over en uke. Vi kan se hvor mange brukere som er påvirket og hvem de er. Vi ser også hvilke virtuelle servere som klientene er knyttet opp mot.

Istedet for å bruke ressurser på og prøve å finne ut om brukerne opplever problemer kan vi med denne tilnærmingen automatisk se at brukerne har problemer og hva slags problemer de har. Dermed kan vi heller bruke tiden på å finne ut hvorfor problemene oppstår.

Vi i Steria ser at Splunk med sin «App» tilnærming stadig blir et nyttig verktøy for å samle overvåkning fra forskjellige miljøer i ett konsoll, og dermed bli en naturlig utvidelse av typiske ITSM og APM verktøy fra for eksempel Compuware, HP, Microsoft og BMC.

Denne bloggposten er skrevet i samarbeid med Åsmund Eikli, løsningsarkitekt for Splunk.

Gaute er ansatt i Sopra Steria som forretningsutvikler innen Application Performance Monitoring og teknisk test. Han har over 15 års erfaring og har jobbet i Sopra Steria siden 2011.

En kommentar om “Ta temperaturen på Citrix-miljøet ditt med Splunk

  1. Ellers kan jeg nevne Helge Klein sin uberagent modul har også en del gode funksjoner spesifikt for vdi miljø. Ellers så finnes det også utvidelser til operations manager slik at man får helheten eller eginnovations 🙂

Legg inn en kommentar