Mister du kunder på grunn av dårlig mobilopplevelse?

Jeg var nylig på den årlige Webforum-konferansen. Der var det mye fokus på brukeropplevelsen på mobil. Dette passet godt med budskapet fra Citrix Mobile Analytics Report som ble sluppet i januar i år.

Tidligere undersøkelser fra Compuware viser at nesten 70 % av alle sluttbrukere forventer at en nettside skal laste på to sekunder eller raskere på en mobil enhet! Faktisk så forventer nesten 30% av oss at en nettside skal laste raskere på mobil enn på en PC.

Responsivt design er blitt veldig populært som et tilsvar til at vi nå aksesserer nettsider fra mange forskjellige skjermtyper. Det er dog to problemer med responsivt design som Thor Fjeldberg fra Google snakket om i sitt foredrag på Webforum.

Det ene at sluttbrukerne ofte forventer en annerledes brukeropplevelse og funksjonalitet på mobil i forhold til tradisjonell PC. Som eksempel dro han frem IKEA, hvis du går på IKEA sine websider fra en mobil så vil du for eksempel få opp informasjon om hvilken plukkhylle du finner Billy-hyllen du er på jakt etter.

Det andre var at nettsidene ved responsivt design gjerne blir tregere å laste på en mobil enhet. Dette tok også Magnus Nilsson fra RED Performance opp i sitt foredrag. Han var også inne på ett viktig poeng i at trege nettsider blir straffet av Google i form av pagerank. Det har faktisk Google gjort i snart fire år.

Tall fra Citrix Mobile Analytics Report støtter opp under viktigheten av dette og viser at sluttbrukerne faktisk ikke orker å vente så lenge på at en side skal laste:

sekunder_til_bounce

Ting har jo også blitt bedre ytelsesmessig de senere årene. Mens halvparten av alle websider ifjor hadde en gjennomsnittlig responstid på under åtte sekunder er det i år forbedret til under fem sekunder.

Men det betyr altså også at halvparten av alle websider der ute er så trege at de mister minst 33 prosent av brukerne før siden i det hele tatt er ferdig med å laste inn.

sekunder_2013-2014

Det er mange måter å måle ytelsen på dine applikasjoner, det skal jeg skrive mer om i ett senere blogginnlegg, men en god start for å få en viss følelse, er å bruke noen av disse gratis-tjenestene:

Har du en Android eller iOS applikasjon, kan Compuware Free Mobile APM være en god start.

Praktisk eksempel

Se for deg scenarioet at du står i en elektrobutikk og er på jakt etter en bestemt kaffemaskin. Du finner den ikke og sjekker butikkens webside på mobilen din for å se om de skal ha det du leter etter.

mobil_i_fysisk_butikkUndersøkelsen til Citrix viser nemlig at 50 prosent av alle smarttelefon-eiere faktisk sjekker nettsidene til butikker mens de er inne i den fysiske butikken.

Websiden til butikken du er i laster kjempetregt og i det du gir opp så ser du en konkurrerende butikk på andre siden av gaten. Du sjekker den butikkens webside. Den er rask og mobilvennlig. På ti sekunder har du funnet kaffemaskinen du vil ha i den andre butikken og krysser gaten.

Da har butikken faktisk mistet en kunde som var inne i den fysiske butikken, på grunn av en dårlig nettside.

Noen som kjenner seg igjen? Det gjør jeg ihvertfall.

Ønsker du mer informasjon eller en prat om hvordan måle ytelsen på dine nettsider eller mobil applikasjon, ta kontakt med meg.

2 kommentarer om “Mister du kunder på grunn av dårlig mobilopplevelse?”

Legg inn en kommentar