Hva vi kontorister kan lære av en jagerflypilot

For et par måneder siden fikk vi i Steria besøk av jagerflypiloten Bård «Stump» Solheim som ledet innsatsen til de norske jagerflyene i Libya. Solheim hadde en spennende historie, og aller mest fascinerende var det å høre om alt det teknologiske utstyret de er utrustet med. Her var det mye lærdom å ta med seg inn i kontorlivet.

 

F-16
Foto: Forsvarets mediesenter / Ole Gunnar Henriksen Nordli

Via masse kameraer på flyet kan piloten zoome inn på den minste detalj på bakken. Bildene prosjekteres på pilotens visir, og berikes med informasjon fra en kontrollsentral, fra andre fly, eller fra et operasjonssenter et eller annet sted i verden. I tillegg er piloten utstyrt med alt mulig annet tenkelig og utenkelig av høyteknologisk utstyr. Jeg tror jagerpilotens utrustning må være det råeste eksempelet hvordan teknologi utfyller menneskets egenskaper for å gjøre det i stand til å gjennomføre arbeidsoppgavene sine med en livsviktig presisjon og effektivitet. Dette er mulig fordi Forsvaret og flyprodusentene har gjort det som står i deres makt for å sette seg inn i pilotens arbeidssituasjon og gjort det som er mulig med dagens teknologi for at de skal kunne utføre arbeidsoppgavene sine best mulig. Hvor mange arbeidsgivere kan med hånden på hjertet si at de har gjort det samme for sine ansatte?

Eksempelet med jagerflypiloten er ekstremt, men det det er mye lærdom vi kan trekke over i kontorlivet. Nå i 2012 har vi alle mulig forutsetninger for en effektiv arbeidsdag. Moderne samhandlingsverktøy gjør det mulig å jobbe effektivt sammen. Likevel kaster vi daglig bort tiden i ineffektive møter, i dobbeltarbeid og unødvendig reising og koordineringsarbeid. Det koster heller ikke et jagerfly å gjøre noe. Mange bedrifter har allerede investert masse i verktøy som har som hensikt å øke effektiviteten til de ansatte, eksempelvis SharePoint, Lync eller videokonferanseutstyr.  Dessverre ser jeg som konsulent alt for ofte at det er et stort misforhold mellom ressursene som legges i implementasjon av løsningene, og de ressursene som legges ned for å sikre at de blir brukt riktig og effektivt. Dette blir også underbygget av spørreundersøkelsen vi har sendt ut i forkant av seminaret «Jobb smartere – god samhandling i praksis», hvor nær halvparten mener de kommuniserer ineffektivt på jobb, mens bare 14% er misfornøyde med de teknologiske verktøyene de har på arbeidsplassen.Behovet for opplæring undervurderes nesten alltid. Gode rutiner og felles spilleregler er andre verktøy som kan bidra til en mer effektiv arbeidssituasjon. I mange tilfeller er det kun enkle grep som bevisstgjøring som skal til. Heldigvis ser vi at stadig flere bedrifter tar dette på alvor. Hva en kan gjøre i praksis diskuterer vi nærmere detalj i sesjonen «Jobb smartere» under seminaret tirsdag 28.8.

En kommentar om “Hva vi kontorister kan lære av en jagerflypilot

Legg inn en kommentar