Fungerer ditt nettsted for mobile brukere?

Mobile besøkende er noe alle bør tenke på. Ved siden av å jobbe i Steria skriver undertegnede også artikler for et par teknologiblogger der over 30 % av leserene kommer fra en mobil enhet. Da er det viktig å tilpasse nettstedet etter de besøkende.

Hva forventer dine brukere av responstider og ytelse på en mobil enhet, det være seg ett nettbrett eller en smarttelefon? Jeg har sett litt nærmere på dette.

Nå er kanskje mine lesere i overkant mobil-kåte og surfer derfor oftere til mine artikler på en mobil enhet.

For å ta en nettside som burde være i andre enden av skalaen fant jeg derfor en bloggpost fra Helsedirektoratet som viser at nettstedet www.helsenorge.no har en god stigning av mobile besøkende.

Ifølge denne bloggposten var det i september 2011 nesten 9 % besøkende fra mobile enheter med en økning på rundt 1 % i måneden. Hvis trenden som de viser til har fortsatt så burde de idag ha godt over 15 % besøkende fra mobile enheter. Så uansett hvilket fokus du har på ditt nettsted, burde du ta hensyn til dine mobile lesere, for dem blir det bare flere av.

Ikke nok med det, mobile brukere forventer raske og brukervennlige sider. Her er en global undersøkelse bestilt av Compuware rundt hva mobile brukere forventer av responstid på sin mobile enhet i forhold til hva de opplever på PC-en:

Og hvor fort forventer brukerene at disse websidene skal laste?

Nesten 70 % av brukerene forventer at en nettside skal laste på to sekunder eller raskere… på en mobil enhet!

Dette betyr i praksis at man må tilpasse nettsidene til mobile enheter. De aller fleste av dagens nettsteder har ikke sjanse klare å møte brukernes forventninger. Sidene må bygges om til å være tilpasset mobile enheter.

Så brukerene forventer altså at sidene skal laste raskt, veldig raskt. Men fungerer sidene? 41 % forteller at de opplevde problemer med sidelastingen, og da ikke bare relatert til responstid, men dårlig funksjonalitet, feil formatering og feilmeldinger.

Hva gjør brukerene når de opplever problemer?
Ifølge undersøkelsen til Compuware vil de fleste prøve å laste siden maks to ganger før de gir opp. Når de har gitt opp vil 49 % aldri besøke siden igjen, 46 % vil besøke konkurrenten sine sider istedet og 28 % blir sittende igjen med en negativ oppfattelse av selskapet bak nettsidene.

Dette burde være skumle tall for enhver markeds- og salgsansvarlig.

Heldigvis finnes det håp i hengende snøre. Det er ikke sikkert at din bedrift trenger å gjøre veldig mye for å få nettsidene til å se laste fort og se pene ut på en mobil enhet, her er fem tips på veien:

1. Reduser Round Trip Times (RTT)
Et av de største problemene med mobilt bredbånd idag er latency, derfor bør man fjerne unødvendige forespørsler og videresending. Ett eksempel å gjøre det på er ved å kombinere JavaScript og CSS filer til så få filer som mulig.

2. Minimer forespørsel overhead
Ta en titt på bagasjen du sender over. Reduser cookie og header størrelse på HTTP forespørsel så de kan passe i en enkelt pakke (omtrent 1500 bytes).

3. Krymp sidestørrelsen
De fleste mobile enheter har idag gode browsere med full støtte for blant annet HTML5 og CSS3. Utnytt dette til å lage effekter med CSS fremfor bildefiler, komprimer ressursene med gzip og optimaliser bildene.

4. Bruk cache!
Å «cache» statiske elementer er en fin måte å «jukse» på etter at første side er lastet. Aktiver derfor nettleser-caching og utnytt proxy-caching ved å justere parametere i HTTP headers. Som nevnt støtter også mobile enheter idag HTML5 godt, her finnes det nye muligheter for caching.

5. Optimaliser nettleser rendering
De fire foregående tipsene gikk alle sammen på nedlasting. Det siste tipset gjelder det siste leddet som er vanskelig å måle ytelsen på; gjengivelsen i nettleseren når innholdet er lastet ned.

Nettleseren må bygge opp siden basert på elementene den har lastet ned. For at dette skal gå så raskt som mulig er det viktig å bruke riktig og god CSS kode. Spesifiser også bildestørrelser så ikke siden må bygges på nytt når et bilde lastes inn. Bruk også trykk-hendelser fremfor klikk-hendelser, hver klikk hendelse gir en 300-500ms forsinkelse, mens trykk-hendelser skjer umiddelbart.

Unngå bruk av Flash og Silverlight, de færreste mobile enheter støtter dette, og for de som støtter det så vil dette gi en dårlig og lite brukervennlig ytelse.

Til slutt en liten bønn fra undertegnede til alle markedsansvarlige der ute: Ikke bruk QR koder i annonser hvis de ikke leder til en mobilvennlig nettside!

Kilde: Compuware Corp

4 kommentarer om “Fungerer ditt nettsted for mobile brukere?”

Legg igjen en kommentar