Del din kunnskap!

Har du noe du kunne tenke deg å diskutere? Har du kunnskap du kunne tenke deg å dele? Har du noe du kunne tenke deg å lære? Er det noen måte du kunne tenke deg å endre verden rundt deg?

På kick-off i år vil Steria feire «The Power of Sharing» ved å vie den faglige delen til Open Space. Her har alle som deltar anledning til å skape dialog om ting som interesserer dem. På en open space kan du ta opp ting du er flink til som du ønsker å dele, ting du ikke er flink til som du ønsker å lære, måter du ønsker andre endrer seg på eller hva enn som interesserer deg.

Open space sesjoner på Smidig 2011

Praktisk fungerer det slik at deltagerne foreslår sine temaer ved oppstarten av open space. Du vil få ti sekunder på scenen å fortelle hva du vil diskutere og så får du plassere temaet i programmet som vi henger opp på en stor tavle. Når «din» sesjon starter er du ansvarlig for å ønske velkommen og etter det kan du lytte eller snakke så mye eller lite du ønsker. Du trenger ikke å forberede noe før en open space (men du kan om du vil). Alle diskusjonsgruppene vil ha flipover og noen få vil ha projektor.

Her er eksempler på ideer som andre har tenkt å bidra med på Sterias open space:

  • ABC of ICT
  • Slik kommer du igang med brukertesting
  • Hvordan få til tverrfaglige løsningsteam i smidige prosjekter
  • Hvordan få brukertesting inn i alle Sterias systemutviklingsprosjekter
  • Hva bør en SharePoint-konsulent være?
  • Hvordan bli en bedre leder og hvordan få en bedre leder
  • Kommuniksasjonsstil: Er du grønn, gul eller rød
  • Bli med og leke med CoffeeScript
  • Skal vi bidra til et open source prosjekt?
  • Sterias bidrag til FNs tusenårsmål
  • The rise and fall of Intranets
  • Trender og utvikling i IT-bransjen
  • Kan en kontrakt være smidig?

Som deltager på open space er du ansvarlig for ditt eget utbytte. Så det er lurt at mange tenker litt på forhånd om hva de vil diskutere! Så gjør deg selv og dine medmennesker en tjeneste: Bruk ett minutt på å tenke på hva du kunne tenke deg å dele, å lære, å endre sammen med de du jobber med. Skriv gjerne en (uforpliktende) kommentar med et mulig tema.

Principal Software Engineer i Sopra Steria Norge. Har jobbet i 15 år med utviklingsprosjekter, hovedsaklig i Java. Arrangør og initiativtaker i fagmiljøet rundt Smidige utviklingsmetoder i Oslo.

3 kommentarer om “Del din kunnskap!

  1. Det er bare å glede seg til kickoff, også for de i ledelsen som lurer på om noe såvidt anarkistisk kan gå bra. Kjørte open space med en divisjon på 150 personer på slutten av 90-tallet en gang. Alle ansatte fikk en liten papirkube på pulten hvor det sto oppmøte tidspunkt og sted, at vi skulle være borte i 2 dager og at hele divisjonen var invitert for diskutere vår videre utvikling. På innsiden av kuben sto det «Agendaen på samlingen skaper vi selv. De som kommer, er de vi trenger».

    Det føltes ganske vågalt det gangen, men det gikk selvfølgelig veldig bra. Som det alltid gjør når oppegående mennesker inviterer andre til å diskutere et tema som engasjerer dem. Mange av temaene ledelsen mente vi trengte å jobbe med, ble diskutert (parallelt med mange, mange andre tema). Men eierskapet var hakket bedre hos de som foreslo temaet og de som valgte å delta.

    Siden samlingen handlet om videreutviking av divisjonen, valgte vi å dokumentere diskusjonene der og da. Det var også satt av tid (penger) til å følge opp noen av temaene i etterkant. Sånn sett er den versjonen Steria kjører i januar med helt ufarlig. Det er kunnskapsdeling, der og da. Ingen konsekvens etter at bussen har kjørt fra lillehammer. Bortsett fra flere koblinger sterianere imellom. Så det er bare å senke skulderne.

    Det værste som kan skje er at du IKKE foreslår et tema du brenner for, at du deretter velger feil tema/gruppe og endatil ikke har vett nok til å gå videre når du oppdager at du har bommet. God kick off!

  2. Noen Forslag:
    • Bryr du deg? | Grunnleggende holdninger for å mestre lederskap i dagens tidsalder av turbulens (fra bokmanus skrevet fra en antropologisk, psykologisk og teologisk perspektiv)

    • Chief Relationship Officer | En ny rolle innenfor organisasjoner kreves for å håndetere kompleksiteten og for å få effektive løsninger som møter menneskers behov . Det handler om relasjoner mellom informasjon, mennesker og teknologi

    • Å lære fra Kung Bushmen | Hva Kung Bushmen (en stamme i sør Afrika) kan lære oss om krisehåndtering og samarbeid

    • Samhandling, en forutsetning til innvovasjon | Det kreves ikke bare IT-løsninger men en ny tankesett for å få til et innovative arbeidsmiljø

    • Hvorfor er alle rullatorene grå? | Behov for bruker involvering i utvikling av omsorgs tjenester og produkter

    • Behovsdrevet innovasjon og bruker involvering | Hvordan får vi til meningsfulle, relevante og brukbare produkter og tjenester

    • Co-creation: bruger involvering i en ny tidsalder | Hvorfor co-creation er en viktig metodikk i dagens samfunn preget av raske endringer og sosiale media

    • Working on the Edge | Hvordan antropologi og design mindset bidrar til utviklingen av meningsfulle, relevante og brukbare tjenester og produkter (fra bokmanus skrevet av antropologer som jobber i både den offentlige og private sfærene)

Legg inn en kommentar